Senin, 16 Mei 2011

Terimalah Taubat Seorang Hamba



Kupernah miliki teman
Di saat tiada siapa peduli
Ayahanda bonda terlalu asyik mencari rezeki
Acapkali mendesak itu ini
Dialah insan yang paling memahami
Katanya
“Usah fikir-fikir lagi masalah itu,
Lupakan dan teruskan hidupmu. Hidup ini mesti dinikmati”
Bawalah aku olehnya ke dunia itu
Hati yang gundah mula bergelora
Takut untuk mencuba kutepis kerna nafsu
Nasihat orang tua kuganti ajakannya
Bisikan iblis penghasut terus menggoda
Hati yang hitam terus kelam
Akal yang kebelakang terus songsang
Jiwa yang sempit terus terhimpit
aku pembunuh paling kejam
aku penghancur harapan ayah bonda
aku pemusnah iman yang tersisa
aku pelenyap tarbiyah yang sedang dibina
hanya kerana rasa kecewa yang dicipta-cipta
taubat Puisi Ketuhanan : Terimalah Taubatku
Entah bila
Entah bagaimana
Tersedarlah diriku agar menghitung usia yang berlalu
Tidak pula bisa kukira
Berapa lagikah usia yang aku ada
Untuk menggantikan dosa dengan pahala
Aku mulai terjaga
Akulah mangsa tipu daya fatamorgana
Mujurlah ada teman yang sudi
Mengajakku kembali ke fitrah asal
Pintu hidayah telah terbuka
Terimalah taubatku ya ilahi!

0 komentar:

Posting Komentar